Ідеї дизайну. Тунель об'їзної дороги у північній Італії Брессаноне – Варна

 

Використання бетону в архітектурі та дизайні

В середині минулого сторіччя бетон перетворився раптом з грубого будівельного матеріалу на привабливу для дизайнерів та декораторів фактуру.

В той самий час архітектори просто продовжили послідовне використання бетону для створення справді гарних архітектурних форм, гармонійно поєднуючи їх з функціональним призначенням інженерних споруд. 

У бетоні органічно поєднуються конструкційні та декоративні властивості. Фактура бетону допомагає розкриттю форми та змісту, до того ж з матеріалу легко створюються пластичні комбінації практично без будь-яких обмежень.

Унікальність сучасної італійської архітектури та дизайну внутрішніх приміщень полягає в тому, що бетон у майстерних руках італійських спеціалістів – це вже зовсім не холодний та важкий матеріал, від якого тхне недосконалістю. Він немов би просякнутий південним сонцем та починає випромінювати енергетику античних арок та анфілад. 

Використання естетики архітектурних бетонних форм в дорожньому будівництві?

Роль об'їзних доріг складно переоцінити. Зниження навантаження міських доріг, зменшення забруднення повітря. Гранична функціональність – сувора "мова", якою пишеться дизайн екстер’єру об’єктів дорожньої інфраструктури.

Південний Тіроль – провінція, що користується популярністю в туристів. Мережа наземних та підземних доріг, що веде з комуни Варна до міста Брессаноне, нещодавно була реконструйована. 

Мета проекту – об'єднати географічні об’єкти - Брессаноне та Варна в єдиний простір, щоб обидва містечка не сприймались окремо, а перетворились на дві частини одного великого цілого.

Ініціатором експерименту з будівництва тунелів об’їзної дороги та його фінансовим гарантом став місцевий департамент інфраструктури та транспорту. Дизайн короткого U-подібного тунелю разом з двома відкритими бетонними порталами, якими можна потрапити на головну дорогу, що приводить до міста, доручили архітекторам італійського бюро MoDus Architects. 

Дизайн та технології тунельної розв'язки

Центральні вузлові тунельні портали задумані як виразні фігури, що виринають з прихованого мережева доріг. Місія тунельних розв'язок –керувати різними швидкостями та зв’язувати об’їзну трасу з містом.

Спеціалісти ретельно розробили дизайн екстер’єру тунельних порталів, вентиляційних труб та дерев'яних акустичних бар'єрів, розташованих вздовж дороги, навігацію для підземного дорожнього проїзду.

Дизайн та інженерні рішення підкоряються прагненню не втрачати з поля зору важливу мету – максимально зменшити вплив наземних елементів дорожньої інфраструктури на оточуючий ландшафт. 

Тунель є невід'ємною частиною міста, а дизайн екстер’єру об’єкту дорожньої інфраструктури мимоволі впливатиме на враження автомобілістів від оточуючого пейзажу.

Незвичайні архітектурні форми сприяють швидкому формуванню так званих "когнітивних карт" – образів знайомого простору, в якому легко орієнтуватись. В той же час об’єкти інфраструктури як природна частина звичного пейзажу не схильні порушувати звичне життя місцевих жителів. 

Скульптурні ворота у тунелі або тунельні портали виконані з сірого бетону зі слідами опалубки. Криволінійна форма входу у тунель нагадує краплю води або живу клітину найпростішого біологічного організму або внутрішню порожнину мушлі.

Італійські традиції додали власні корективи до дизайну екстер’єру тунелю, поверхня якого вкрита уламками каміння довільної форми.

Вентиляційні труби виринають з-під землі на схилах вздовж дороги та губляться серед дерев. 

Акустичний бар'єр або поглинаючий придорожні шуми екран виконаний з модрини, а його дизайн нагадує ребристу поверхню мушлі. Необхідність поглинання шумів пов’язана з близькістю до дороги міської межі.

Мінімізувати витрати на реалізацію проекту вдалося завдяки вдалим інженерним рішенням. Наприклад, труби для вентиляції тунелю виконані з атмосферостійкої сталі, яка не потребує фарбування та у процесі експлуатації – особливого догляду. Контактуючи з повітрям на поверхні утворюється оксидна плівка високої щільності, яка… служить для захисту металу від впливу оточуючого середовища. 

Використовувався навіть "будівельне сміття" - щебінь для бетонної суміші був завезений з сусіднього будівельного майданчика, де прокладається тунель, що проходить під Альпами - від Інсбрука (Австрія) до Фортецца (Італія).

Стиль біоніка – архітектура та дизайн екстер’єру

Стилістика проекту незвичайна, а оформлення наштовхує на думку про те, що в основу дизайну покладено екологічний стиль - біоніка, головним методом якого є використання природних форм та прагнення відтворити природну гармонію в архітектурних спорудах. 

Першим прикладом застосування принципів біоніки можна вважати винаходи Леонардо да Вінчі, який тривалий час спостерігав за польотом птахів, а потім створив проект літального апарату.

Архітектурні форми у стилі біоніка можуть нагадувати мушлю, павутиння, кокон метелика, яйце, гори, пагорби та інші, створені природою об’єкти.

Наприклад, Ейфелева башта у Парижі повторює форму гомілкової кістки, а Національний оперний театр у Пекіні – це імітація краплі води.

Дизайн інтер’єрів пропонує стільки прикладів біоніки, що вже ніхто не замислюється про їхнє походження. Керамічна плитка "бджолині стільники", глянсові поверхні, що нагадують водну гладь, спіральні конструкції сходів, світильники, що імітують морських мешканців. 

Біоніка, як правило, ідеально пасує до малих архітектурних форм, оскільки у спорудах, призначених для використання внутрішніх приміщень, існує проблема, пов’язана з їх геометрією.

Біоніка не порушує балансу природного середовища та розчиняється в оточуючому ландшафті. Знаменитих представників цього напрямку дуже багато, але одним з найвідданіших вважається американський архітектор Френк Ллойд Райт, проекти якого абсолютно позбавлені стандартних рішень, які нарочито виділяють споруду з природного ландшафту. Райт вважав, що штучно зведена споруда повинна бути природним продовженням природного рельєфу та до того ж зберігати своє функціональне призначення для людини. 

Біоніка в проекті тунелю в Больцано

У проекті тунельної розв'язки у Південному Тіролі архітектори італійського бюро MoDus Architectsоперували формами та лініями, запозиченими у природи.

Відмова від звичних канонів під час створення архітектурних проектів з часом набуває рис доброї традиції. Органічна архітектура спирається на щедре джерело ідей, а проект об’їзної дороги та тунельних проїздів у провінції Больцано все ще знаходиться у процесі реалізації. До 2025 року мережа тунельних доріг збільшиться ще на 8 км. 

Які архітектурні форми знаходитимуться в основі проекту? Дозволимо себе приємно здивувати! Органічна архітектура не дає нудьгувати, а природні форми, які вона використовує, не пригнічують свідомість людини, навіть якщо споруду побудовано з бетону.