Ідеї дизайну. Офісна споруда у м. Фукуока, побудована за проектом архітектора Еміліо Амбаса

 

"Власною архітектурою я прагну вказати шлях до зближення Природи та Архітектури. Я завжди намагаюсь зробити так, щоб мої споруди повертали громаді хоча б щось – у формі садів, наприклад." Еміліо Амбас

Американського архітектора та промислового дизайнера Еміліо Амбаса – аргентинця за походженням, називають засновником екологічно спрямованої або "зеленої" архітектури, тому що метру належить низка неабияких проектів, унікальним чином інтегрованих у природне середовище.

Еміліо Амбас стверджує, що завжди прагнув полегшити буденне життя. Першим винаходом відомого дизайнера був … стілець, зручний для хребта. Між іншим, винахід реалізовано у промисловому масштабі. 

Прагнення перетворити прагматику на поезію, як говорить про свою робота архітектор, втілилося у "зелене поверх сірого" – проекти "вертикальних" садів та парків, що зростають безпосередньо на терасах багатоповерхівок. Для прикладу: на фасаді префектурної споруди Acros Fukuoka розташовано майже 100 тисяч квадратних метрів паркової зони.

Алгоритм створення екологічних проектів від метра: "Для будування мені потрібно знати перепад висот, орієнтацію, розу вітрів, функціональну програму майбутньої споруди. І мені потрібно знати, як саме бажають жити люди." 

Екологічна або "зелена" та "енергостійка" архітектура

Розширення міської території, розвиток технологій та, як наслідок, забруднення оточуючого середовища та скорочення "зелених" зон у  містах спонукали архітекторів до пошуку шляхів створення життєздатної архітектурного середовища.

Екологічна архітектура з'явилась в середині минулого сторіччя, коли в переважній більшості міст озеленення територій здавалось достатнім заходом.

Концепція складається майже з 40 принципів, головними з яких є гармонійне поєднання архітектури з оточуючим ландшафтом та використання природних джерел енергії за рахунок оптимізації природних та штучних ресурсів.

Один з принципів екологічної архітектури житлового простору – це краса. Гармонійні форми, точні пропорції, інтеграція до природного ландшафту. 

Однак, першочерговим є вирішення проблеми екології у сучасному місті. Союз природи та архітектурних споруд з метою створення природного куточку у міському середовищі.

Оригінальний дизайн офісної споруди Acros Fukuokaв м. Фукуока (Японія)

Історія Центру міжнародного культурного та інформаційного обміну Acros Fukuoka розпочалась з проекту міської влади зі зведення державного офісного будинку. Однак виявилось, що не обійдеться без перешкод, тому що у місті лишилась одна доступна земельна ділянка – громадський парк Тенджин з площею два гектари - єдиний зелений відкритий простір в цій частині міста.

Перспектива втратити останній зелений осередок у міста викликала протест в мешканців міста.

Здавалось, що розв’язати цей конфлікт неможливо. Однак, в своєму архітектурному проекті Еміліо Амбас запропонував таки спосіб примирення між збереженням висхідного розміру паркової зони та необхідністю побудови офісної споруди. 

Північний фасад незвичайної будівлі постає як елегантний дизайн екстер’єру. Чотирнадцять поверхів засклені та виходять на центральну вулицю фінансової частини міста.

Дизайн екстер’єру споруди з боку вулиці завдяки виблискам на скляних фрамугах немов "дематеріалізує" будівлю, створюючи дивну ілюзію для перехожих.

Здається, що споруда немов карниз "звисатиме" під кутом 45 градусів, однак "пологий схил" з поверхів утворюється тільки зі зворотного фасаду, щоб послужити для здійснення головного задуму. 

Південний фасад – це… парк, який займає усі 14 поверхів споруди, а на самій верхівці завершується мальовничим бельведером (надбудова над спорудою), звідки відкривається розкішний вид на місто, гавань та гірські гряди в далині. На верхній поверх споруди ведуть зигзагоподібні сходи з прозорими перилами, яка майже повністю тоне у яскраво-зеленій рослинності. 

Таким чином, дизайн екстер’єру Acros Fukuoka – це серія садових терас, які прикрашають один з фасадів споруди. Загальна кількість рослин дорівнює 35 000 (75 різних ботанічних видів, адаптованих до місцевого клімату).

На кожному поверсі на терасі посеред дерев приховані зони для відпочинку.

Грандіозне архітектурне видовище не залишає сумнівів: мешканці Фукуоки отримали назад майже всю землю парку, яку тепер займає важлива для міста споруда. Але ні - площа з зеленими насадженнями збільшилась майже вдвічі.

Споруди, побудовані за проектами екологічної архітектури традиційно зводяться з дешевих матеріалів. Бетон вже здавна зарекомендував себе як оптимальний будівельний матеріал, який ще й має великий потенціал декоративності. 

Дизайн екстер’єру доповнений великим "бетонним" клином біля підніжжя "вертикального" парку. Цей V-подібний вхід у будівлю, який несподівано оголює бетонну поверхню посеред розкішної зелені.

Дизайн архітектурного елементу нагадує геологічний пласт, який виринає з надр Землі на вкритій зеленими насадженнями поверхні. Клиновидний архітектурний елемент виконує ще й практичне завдання у якості витяжки для нижніх поверхів, розташованих у підземному просторі, а також сценою для артистів. 

Планування та дизайн внутрішніх приміщень

Acros або "Asian Crossroads Over the Sea" (в пер. з англ. - "Азіатське перехрестя над морем") зведено у 1994 році та вважається шедевром "зеленої" архітектури.

Споруда виявилась фінансово вигідною для міста, оскільки приваблює орендаторів, які готові добре платити за престижне розташування офісів.

У Acros Fukuoka функціонує також виставковий зал, міський музей, театр, конференц-зали, урядові та приватні офіси.

Внутрішній дизайн замислений як "глибокий" атріум, який пронизує будівлю на всі 14 поверхів, чотири підземні рівні паркування та торгівельні площадки.

Напільне покриття на поверхах – керамічна плитка. Укладка прямокутної за формою плитки під бетон у двох кольорах - світло-сірого та чорного, смугами, які йдуть по колу – навколо скляного атріуму, візуально розширює площу. 

Навколо атріуму зосереджені різноманітні приміщення, вже традиційно засклені. Відкритий дизайн примушує чиновників враховувати це своєрідне "життя напоказ" та позитивно впливає на зниження рівня корупції.

Дизайн екстер’єру споруди без перебільшення заслуговує на звання унікального. Над скляним атріумом у внутрішньому просторі розташовані басейни. Водна гладь через скло освітлюється сонцем та наче дзеркало розсіює світло, забезпечуючи додаткове освітлення будівлі зсередини. 

Серія таких самих басейнів розташована на кожній терасі. Басейни поєднані між собою водяними струменями. Шум проточної води допомагає зменшити проникнення шуму оточуючого будівлю міста.